Kolka podczas biegania

Kolka podczas biegania
5 (100%) 5 głosy
Nie ma bardziej irytującej rzeczy niż kolka podczas biegania. Z jej powodu cierpią nie tylko biegacze – amatorzy, ale również zawodowi sportowcy. Kłujący ból, zlokalizowany pod żebrami, wymusza zmniejszenie tempa biegu, a czasami nawet jego zamianę na marsz.

Czym jest kolka?

Powstałe dotychczas publikacje na temat kolki nie określają konkretnie czym ona jest. Opisuje się ją jako skurcz lub ból brzucha, związany z dużym wysiłkiem fizycznym podczas ćwiczeń i treningów, przy czym ból ten ma nieokreślony charakter i odczuwany jest jako ciągnięcie, ostre ukłucie lub pobolewanie. Dolegliwości zlokalizowane są najczęściej w prawej dolnej części brzucha lub jego górnej części po obu stronach.

Występowanie kolki łączy się z działaniem przepony, jelit, śledziony, żołądka i wątroby. Choć jest zdecydowanie nieprzyjemna, to trwa stosunkowo krótko, a dolegliwości zazwyczaj ustępują kilka minut po zaprzestaniu aktywności i nie dają żadnych objawów w późniejszym czasie, aż do kolejnego ataku.

Kolka u biegaczy – przyczyny powstawania

Kolka przy bieganiu występuje z wielu rożnych powodów, związanych nie tylko z fizycznością, ale również ze sferą psychiczną organizmu.

Przyczyn występowania kolki u biegaczy upatruje się najczęściej w zbyt szybkim rozpoczęciu treningu po zjedzeniu posiłku. Jest to związane ze zwiększoną intensywnością ruchów więzadeł, które łączą przeponę z żołądkiem i wątrobą. Kolce sprzyjają również inne dolegliwości, jak np. uczucie wzdęcia lub wręcz odwrotnie – pustego żołądka i trzewi oraz napięcie i skurcze mięśni brzucha.

Do równie często wymienianych przyczyn należą:

  • nieprawidłowa dieta,
  • przyjmowanie niektórych leków,
  • mechaniczne uszkodzenia błony śluzowej jelit,
  • nieprawidłowy, zbyt płytki oddech podczas biegu,
  • brak rozgrzewki i zbyt duża intensywność ćwiczeń,
  • anomalie w budowie anatomicznej organizmu,
  • problemy związane z lękiem lub stresem.

Jak walczyć z kolką

Chociaż kolka podczas biegania pojawia się nagle i zazwyczaj bez zapowiedzi, istnieją skuteczne sposoby na zmniejszenie dolegliwości bólowych i zapobieganie im. Jednym z nich jest odpowiednie odłożenie treningu w czasie po spożyciu obfitego posiłku. Szacuje się, że trening powinno się rozpoczynać po około trzech godzinach po jedzeniu.

Biegacze powinni również ćwiczyć mięśnie brzucha oraz przeponę. Bardzo istotna jest rozgrzewka, która pozwala przygotować mięśnie do wytężonego wysiłku. Podczas biegu można na przemian napinać i rozluźniać przeponę, wypinając i wciągając brzuch.

Jeżeli kolka wystąpi w trakcie biegu, dobrze jest zwolnić tempo lub przejść do marszu. Nie zaleca się całkowitego zatrzymania, jeżeli nie wymaga tego intensywność bólu.

Najmniej przyjemnym sposobem zlikwidowania kolki jest silny ucisk bolącego miejsca pod żebrami. Zaleca się także wykonanie kilku prostych ćwiczeń, np. skłon z wciągniętym do płuc powietrzem. W skłonie tym należy wytrzymać kilkanaście sekund, a następnie rozluźnić mięśnie. Ćwiczenie należy powtarzać kilka razy. Można także rozciągnąć bolące miejsce, podnosząc prawą rękę do góry i przechylając się w lewo lub odwrotnie, podnieść lewą rękę i przechylić się w prawo.

One reply

  1. trainer napisał(a):

    Im dłuższa rozgrzewka, tym większa szansa na to, że kolka podczas biegania nie wystąpi. Zwłaszcza amatorzy lekceważą rozgrzewkę, a to naprawdę ważne żeby organizm się nie zbuntował. A kolka podczas biegania jest właśnie takim buntem organizmu, zwróceniem uwagi, że coś było nie tak.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 + 2 =